جراحی و کشیدن دندان

/جراحی و کشیدن دندان
جراحی و کشیدن دندان۱۳۹۸/۱۰/۱۴ ۵:۳۴:۰۴

جراحی و کشیدن دندان

خارج کردن دندان یا کشیدن دندان معمولاً به دلیل بیماری ، تروما یا تراکم زیاد در فک انجام می شود. برای کشیدن دندان، ابتدا دندانپزشک محل مورد نظر را بی حس می کند تا هرگونه ناراحتی را کاهش دهد. پس از خارج کردن دندان، دندانپزشک توصیه های لازم را ارائه می دهد. در بیشتر موارد مقدار کمی خونریزی طبیعی است. و نهایتأ به آرامی  در استخوان فک جایی که ریشه دندان قرار داشته است از طریق تشکیل لخته خون پر می شود.

دلایل کشیدن دندان:

• دندان آسیب دیده به علت پوسیدگی یا ضربه شدید.
  •  دندان‌هایی که به علت بیماری‌های لثه (پریودنتال) از بین رفته اند.
  • دندان‌هایی که در جای نامناسب رشد کرده باشند
  • برای درمان ارتودنسی ممکن است برای نتیجه گیری بهتر نیاز باشد برخی از دندان ها کشیده شوند.
  • دندان اضافی که ممکن است از رشد دندان‌های دیگر جلوگیری کند.
  • در بیمارانی که مجبور به انجام پرتودرمانی سر و گردن هستند برای پیشگیری از عوارض احتمالی مانند جلوگیری از ایجاد عفونت ممکن است نیاز به کشیدن دندانها باشد.

انواع  روش های کشیدن دندان:

دو روش اصلی برای خارج کردن دندان وجود دارد. کشیدن دندان به روش ساده و کشیدن دندان به روش جراحی.

از روش اول برای خارج کردن دندانهایی که دیده می شوند و به راحتی در دسترس هستند استفاده می شود، در حالی که در روش دوم به طور معمول برای دسترسی به دندان به ایجاد برش در بافت پیوندی نیاز است. هر دو نوع روش کشیدن دندان با جزئیات بیشتری در ادامه مورد تحلیل قرار می گیرد.

کشیدن دندان به روش ساده:

این روش شامل برداشتن دندانهایی است که در دهان قابل مشاهده است. دندانپزشکان عمومی معمولاً این روش را با استفاده از بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه و کاهش درد تجربه شده توسط بیمار در کلینیک دندانپزشکی خود انجام می دهند.

کشیدن دندان به روش جراحی:

کشیدن دندان به روش جراحی شامل برداشتن دندانهایی است که به راحتی در داخل دهان قابل دسترسی نیستند. این ممکن است به این دلیل باشد که آنها به طور کامل از لثه خارج نشده اند یا در زیر لثه دچار شکستگی شده اند.

در این حالت، لازم است که برشی در بافت همبند اطراف دندان ایجاد شود تا دندانپزشک برای استخراج به دندان دسترسی پیدا کند. به عنوان مثال، ممکن است بافتهای نرمی که دندان را پوشانده است بالا برود، یا ممکن است مته یا استئوتوم (تیغه برش استخوان) مورد نیاز باشد تا در طی عمل استخراج، مقداری از فک اطراف دندان جدا شود.

در بسیاری از موارد جراح دندانپزشک، ممکن است دندان را  به چند قطعه تبدیل کند تا خارج کردن دندان امکان پذیر شود.

مقایسه کشیدن دندان به روش ساده و جراحی:

هر دو روش کشیدن دندان به کاهش خطرات کلی عوارضی مانند عفونت، درد و التهاب کمک می کند.

خطرات کشیدن دندان چیست؟

خطرات زیادی برای کشیدن دندان وجود دارد. اما اگر دندانپزشک شما این روش را توصیه کند، احتمالاً مزایای آن از عوارض آن بیشتر است.

معمولاً پس از کشیدن دندان ، لخته خون به طور طبیعی در حفره ای که در استخوان فک و جایی که دندان استخراج شده است تشکیل می شود. اما اگر لخته خون شکل نگیرد یا از بین برود، ممکن است استخوان داخل حفره در معرض دید قرار گیرد، که از آن به عنوان “حفره خشک” یاد می شود. اگر این اتفاق بیفتد، دندانپزشک با گذاشتن پانسمان برای چند روز از منطقه محافظت می کند. در این مدت لخته جدید شکل می گیرد.

سایر خطرات عبارتند از:

• خونریزی که بیشتر از ۱۲ ساعت طول بکشد
  • تب شدید و لرز ، علائم عفونت
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • سرفه کردن
  • درد قفسه سینه و تنگی نفس
  • تورم و قرمزی در محل جراحی

در صورت بروز هر یک از این علائم با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

دوره بهبودی پس از کشیدن دندان:

به طور معمول بهبودی بعد از کشیدن دندان چند روز طول می کشد. مراحل زیر اطمینان می دهد که بهبودی شما به درستی پیش می رود.

• بعد از انجام  این عمل، کمپرس یخ را مستقیماً روی گونه خود بمالید تا تورم کاهش یابد. هر مرتبه، ۱۰ دقیقه کمپرس یخ  را استفاده کنید.
  • بعد از اینکه دندانپزشک باند گاز را روی ناحیه آسیب دیده قرار داد، برای کاهش خونریزی و کمک به تشکیل لخته، آن را به آرامی گاز بگیرید. سه تا چهار ساعت، یا تا زمانی که باند خونی می شود ، این گار را تکرار کنید. به طوری که هر نیم ساعت باند گاز را تعویض کنید.
  • از داروهای مسکن بدون نسخه ، به هیچ وجه استفاده نکنید.
  • حداقل ۲۴ ساعت استراحت کنید.
  • ۲۴ ساعت اول از نی  برای نوشیدن استفاده نکنید.
  • سیگار نکشید.
  • ۲۴ ساعت بعد از کشیدن دندان محل زخم را شستشو ندهید و فقط به آرامی تف کنید.
  • هنگام خوابیدن، از بالش استفاده کنید.
  • دندان های خود را مانند حالت طبیعی مسواک بزنید و نخ دندان بزنید ، اما مراقب محل زخم باشید.
  • روز بعد، غذاهای نرم مانند سوپ، پودینگ و پوره میل کنید.
  • بعد از ۲۴ ساعت، یک قاشق چایخوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و دهان خود را بشویید.
  • همانطور که طی چند روز آینده بهبود می یابید، می توانید به آرامی غذاهای دیگر را دوباره وارد رژیم خود کنید.
  • اگر دردی را تجربه می کنید که بعد از گذشت چند روز از بین نمی رود یا علائم عفونت، از جمله تب، درد و چرک را مشاهده می کنید، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.